fredag 25 september 2015

Växthusets veckobrev 39 2015

Återigen en härlig förmiddag i skogen. Den här veckan gällde det att hitta något som såg ut som eller började på bokstaven Ii.
Insekt börjar på i! Man kan se ut som ett i och man står rakt! Stammen på trädet är ju också ett jättelåååångt i! Man kan sortera massor av i-pinnar i storleksordning och vips så lär vi matematiska begrepp också:)).
I skolan gjorde vi fina igelkottar av tallbarren vi hittade i skogen.
Sen pratade vi i-språket. Inte helt lätt att förstå. Man byter ut alla vokaler i en mening och ersätter dem med i. Min birnin firstir si mickit!!! (men barnen förstår så mycket)
På rörelsen den här veckan tränade vi på några av de grenar som kommer att vara med på "Fångarna på fortet" på fredag eftermiddag på fritids.
Vi kommer att sätta upp ett diagram på alla Växthusbarns namn på väggen.


Man skulle till exempel ha en boll mellan varandra utan att hålla den med händerna.

På matematiken jobbade vi vidare med problemlösning och vi hann börja prata om diagram också. Vi jämförde hur många bokstäver vi kunde ha i våra namn och skrev upp vårt namn. Längsta namnet hade 9 bokstsäver.


I lyckostjärnan läste vi om förra veckans berättelse och mindes tillbaka vad som hände. Vi repeterade också de svåra orden och begreppen.
Sen hade vi soltimme och pratade om vad som får oss att må bra. 

Roligt att lyssna till alla "må-bra-känslor".
Och sen var det dags för Växthusbarnens tjuvstart på fredagsmyset. Simning!! För visst är det mysigt att avsluta veckan med ett simhallsbesök. Och nu var det ju dessutom första gången!!!
 Vilket pirr och vilken förväntan barnen hade. De kunde nästan inte vänta tills det var dags att åka iväg med bussen. När vi kom fram åt vi vår matsäck och hjälpte varandra på med "simbanden". På simlektionen fick vi förställa massa olika djur. Vi var bläckfiskar, späckhugare, bävrar, pingviner och alla djuren rör sig ju på olika sätt i vattnet. Ibland även under vattnet:).
Tack för den här veckan! Vad roligt att det börjar komma kommentarer i vår blogg! Fortsätt med det:) Vi återkopplar till barnen.
Snart finns en fritidsblogg så att ni kan följa med om vad som händer även på fritids. 

Vecka 40:
Vi jobbar med bokstaven L.
Måndag: Studiedag för lärare. Fritids går till skogen så ha med skogsrygga med lite matsäck som vanligt.
Tisdag: Bokstaven L. Rörelse utomhus (längdhopp). SKOLFOTO. Solrosen samling senast 08.00. Tulpanen samling senast 08.20.
Onsdag: Matematik, bild
Torsdag: Lyckostjärnan.LÄXA: Alla barn ska ha med sig ett gosedjur! 
Fredag: Simning, medtag ryggsäck med badkläder, handduk, frukt/smörgås, dryck. Solrosen samlas senast 08.00, Tulpanen senast 08.30.



tisdag 22 september 2015

Lattjo lajban

Vilken hör inte hit? Idag hittade vi 13 olika svar på det här problemet. Klarar ni lika många??

fredag 18 september 2015

Växthusets veckobrev 38 2015

Nu har äntligen schemat börjat gälla på "riktigt". I måndags pratade vi om bokstaven S innan vi gick till skogen. I skogen blev vi s-detektiver och letade upp saker som började på S. Det var inte lite saker vi hittade!!
Här är några av de saker vi hittade: Stubbe, stig, sten, skor, solen, spindelmansryggsäck, stam, skräp. Några barn lekte sjökaptener och sjöjungfru på ett skepp. Hm det låter ju inte som S i början. Klurigt:)
På tisdagen tillverkade vi S i playdohlera och ni kommer inte att tro detta, men de gjorde 1290 s. Det måste ju vara världsrekord!! Åtminstone helt klart Rösjöskolanrekord....
Vi hann också forma S av våra kroppar och det var lite klurigt att få till böjarna. I rörelserummet lekte vi en bollek i fyra lag. Vi tränade på att samarbeta och att hjälpas åt. 
Bollen är alltid i rörelse. Laget förlorar en ärtpåse om musiken tystnar då man har bollen.
Tyvärr var Bildlotta sjuk på onsdagen, men vi hade matematik i lugn och ro och vistades därefter ute. Vi jobbade med problemlösning av olika slag. Ett exempel är det som kallas för lattjolajbanlådor.
Kan ni klura ut vilken som ska bort? Det som är klurigt är ju att det finns flera svar på det här problemet och det gäller att få barnen att inse det och att alla svar är rätt! Pennan ska bort för man kan inte äta den, paprikorna ska bort för de är 2, potatisen ska bort för den är brun osv osv.....
Den här veckan började vi jobba med Lyckostjärnan. Se blogginlägg torsdag för arbetssätt och syfte med Lyckostjärnan. 

Vi lyssnade på en berättelse som heter grannarna. Vi hade ett samtal om ord och handling och fick därefter jobba i vår arbetsbok. Samtalet handlade bland annat om att vi alla bor i olika typer av hus och alla barn fick rita sitt hus och berätta lite om hur det ser ut. Vi har också pratat om vad vi har för adresser och markerat på en Sollentunakarta med nålar vad var och en bor.


När vi var klara i boken kunde man välja att t ex fiska rimfiskar.
Nu är det bara en vecka kvar tills vi åker till simhallen! Och alla barnen bara längtar!!! 
Idag var SimAnna här och berättade om hur det går till när vi åker till simhallen.

Solrosen kommer att åka den första simtiden och alla Solrosor måste därför vara i skolan senast 08.00 för att hinna åka med bussen!!
Vi ses nästa vecka:))) och glöm nu inte att mata fiskarna längst ner i bloggen!

Nästa vecka:
Vi jobbar med bokstaven Ii.
Måndag: Skogen, medtag ryggsäck med dryck och liten smörgås/frukt.
Tisdag: Skolsköterskan (Charlotte) hälsar på oss. Rörelse, bokstavsarbete.
Onsdag: Bild, matematik
Torsdag: Lyckostjärnan, soltimme.
Fredag: Simning. Medtag ryggsäck med badkläder, handduk, dryck och liten smörgås eller frukt.

Vecka 40:
Måndag 28/9 Studiedag för lärare, fritids öppet.
Tisdag: Skolfoto. Solrosen har fotografering 08.10!! Kom till skolan senast 08.00. Tulpanens fotografering är 08.30. Samling senast 08.20 i skolan.



torsdag 17 september 2015

Lyckostjärnan

Ett av syftena med Lyckostjärnan är att barnen får träna sig i att vara aktiva lyssnare. Vi utgår från en berättelse i högläsningsboken och diskuterar ord och fraser som kan vara lite svåra att förstå. T ex vad betyder det när man säger att någon har "ett stort hjärta" eller kan det komma en tår i ögat fast man egentligen är glad?
Många ord kan vara svåra för en 5-6-åring. I första kapitlet t ex finns ord som rabatt, katastrof, kid, fnysa osv.


I arbetsboken jobbar vi med uppgifter som knyter an till högläsningsberättelsen och samtalet i klassen. Vi tränar ordförråd, finmotorik, begreppsbildning osv.
Genom samtal och övningar lär barnen olika strategier för läsinlärningen.

Genom undervisningen i svenska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och 
  • söka information från olika källor och värdera dessa.

De här förmågorna ligger till grund för kunskapskraven som i åk 3 används för att bedöma om eleven har godtagbara kunskaper i ämnet.

torsdag 10 september 2015

Växthusbrev vecka 37/2015


Vad roligt att så många läser vår blogg! Den senaste veckan har vi haft mer än 300 läsare. Det känns verkligen roligt:). Ni har väl uppmärksammat tillsammans med barnen att det finns fiskar längst ner i bloggen som vill bli matade. Det funkar inte i mobilversionen av bloggen, men om ni tittar via datorn. Barnen är väldigt måna om att fiskarna ska vara mätta och belåtna. Det finns även möjlighet att se matsedel på bloggen om ni går in via datorn.

Så här lång var kön i måndags för att få mata fiskarna:)
 I måndags hade vi en härlig förmiddag i skogen. Vi gick till vår gemensamma skogsplats som vi kommer att ha som vår "bas" i skogen. Temat för dagen var att leta blåbär. Vi pratade om blåbär och lingon på samlingen och berättade att det även finns giftiga bär i skogen.

Det hör till att bli blå lite här och där när man plockar blåbär...

Solen sken på oss och det kändes fint att sjunka ner i blåbärsriset och plocka bär i våra burkar.

Av bären blev det en god blåbärskaka i slutet av veckan. Vi firar att vi har gått tillsammans i tre veckor snart och att det känns så roligt att lära känna varandra.


Tisdagen bjöd på sång- och rörispass i vårt rörelserum. Att röra på sig stimulerar vår inlärningsförmåga. "Rör på kroppen - det fastnar i knoppen".
I rörispasset är vi spioner som spanar....
I onsdags delade vi in oss i 3 grupper och vi hade vår första matematiklektion! Det var så spännande att få sin nya matematikbok. Vi samtalade om vad matematik verkligen är och det är ju så fantastiskt mycket!!! Det kan vara att bygga högt och lågt, sortera, duka ett bord, se vad klockan är, spela spel. Ja, det verkar ju faktiskt som om matematik finns runt omkring oss hela dagarna!!! I en av grupperna räknade vi till att vi hade 25 syskon tillsammans och i matsalen kunde vi räkna hur många ärtor som låg på tallriken. 

Så här reflekterar barnen runt matematik. Kloka de är!

Vi skriver eller ritar något som har med matematik att göra.
Kom nu ihåg att mata fiskarna även denna vecka medan ni diskuterar med era barn vad de gjort under sin vecka i förskoleklassen. :)
Det är ett stort arbete, så här i början av era barns första veckor i skolan, att skapa en vikänsla bland våra 6-åringar. Vi jobbar mycket med att barnen ska visa respekt för och ta hänsyn till varandra. Något som är viktigt är ju att alla tar ansvar för vad man säger och gör. Det är något vi skulle uppskatta att ni samtalar om därhemma också.

Nästa vecka börjar vi jobba efter vårt schema.
Måndag: Bokstavspresentation:Ss
Skogen, medtag ryggsäck med liten smörgås, frukt, vatten och                         sittunderlag.
Tisdag: Språk. Rörelse
Onsdag: Bild, matematik
Torsdag: Språk, Soltimme
Fredag: Vår simlärare undervisar oss i badvett på skolan, ej simhall denna vecka.

Viktiga datum
28 september är studiedag. Fritids hela dagen.
29 september blir det skolfotografering.



Avlusningsdagar


fredag 4 september 2015

Föräldramöte på Växthuset

Föräldramöte på Växthusets förskoleklasser. 20150901


Mikael Gustavsson (rektor) berättade lite om hur vi jobbar i skolan med värdegrunden och skolans mål.
Målen finns på hemsidan där ni kan läsa mer om dem.
Charlotte Hagert Rösjöskolans skolsköterska informerade lite om vad som kommer att hända för eleverna under året i förskoleklass. I slutet av höstterminen kommer hon att sätta upp lappar med tider där ni föräldrar får skriva i en tid som passar för ett besök med era barn.
Ingela Felth Sjölund speciallärare presenterade sig, hon kommer att träffa alla barn i förskoleklasserna en och en för att kolla av hur de ligger till med språk och språkförståelsen. Hon börjar redan nästa vecka. När det är klart gör klasslärarna och Ingela tillsammans upp en plan för de barn som behöver extra hjälp för att komma vidare med ett rikare språk. Hon poängterade hur viktigt det är med högläsning för era barn, läs på ert hemspråk, samtala kring textens och bildernas innehåll.
Lotta Granath Bildlärare presenterade sig, hon sitter även i styrelsen.


  • Ulla André visar schemat som barnen kommer att få och berättade om hur en vecka kommer att se ut. Barnen börjar enligt schema v 38.
  • Tag med frukt i namnad burk till barnen som läggs i korgen direkt på morgonen, gärna dricka men helst vatten, ingen saft.
  • De kommer att dela in barnen i tre färggrupper som de kommer att jobba i.


  • Måndag - Bokstavsgenomgång och efter det så går de till skogen, ta med en liten matsäck (smörgås, frukt och dricka) i ryggsäck med ett sittunderlag i en ryggsäck.
ABSOLUT NÖTFÖRBUD PÅ HELA SKOLAN PGA. ALLERGI!!!


  • Tisdag - De jobbar vidare med bokstäver och har rörelse i rörelserummet i färggrupper.


  • Onsdag - Bild hos Lotta i bildsalen första gruppen börjar kl.8.30-9.30 de andra grupperna har matematik sen går de till bilden med sina grupper, kl.10.00-11.00 och kl.11.00-12.00. De som inte har bild har matematik.


  • Torsdag - Svenska, vi jobbar med boken Lyckostjärnan. Vi blandar ibland Soltimmen med svenskan. Soltimme- vi jobbar mycket med kamratskap, hur man är en bra kompis, det sociala samspelet, empati och sympati, konflikthantering. Motverka mobbing.


  • Fredag - Simundervisning av Anna Norrbom i Sollentuna simhall 1 timme för varje klass varje vecka.
Solrosen samlas på skolan och går kl. 8.00
Tulpanen samlas på skolan och går kl.9.00
Tag med badkläder, liten matsäck (frukt eller smörgås), dricka gärna vatten
Ej saft, bullar och kakor. Riskakor ok.


  • KOM IHÅG REGNKLÄDER OCH EXTRAKLÄDER SOM ÄR MÄRKTA!
  • Skolan börjar kl.8.30 alla barn ska vara här tills dess.
  • När man lämnar på morgonen finns det parkeringsplatser vid de nya husen och ovanför skolan.
  • Sjukanmälan görs innan kl.8.15 ring hellre än att skicka ett sms.
  • Samarbete kommer att ske med klass ett kring tema Astrid Lindgren.
  • Kalas fira på skolan med att de tänder ljus, sjunger och skriver positiva saker om den som fyller år ( på olika språk om vi kan). De som fyller år på sommaren firas innan sommarlovet.
           Privata kalas får föräldrarna ta hand om privat inga inbjudningar på skolan.
  • Leksaker och smink lämnas hemma.
  • Vecka 44 är det höstlov.
  • Utvecklingssamtal sker v. 47 och v.48 barnen ska inte vara med då.
  • Lucia kommer firas kl.07.30 den 11/12 ute, sen fikar vi inne.
  • Varje vecka kommer ett blogginlägg om vad barnen har gjort, länken kommer på mejlen. Rösjöskolan har en hemsida där man kan hitta till bloggen och annan information.
  • Lämna in lappen om barnen får vara med på bloggen eller inte.


  • FRITIDS
  • Solrosen och Tulpanen har gemensamt fritids
  • Olika rum: Spelrum, målarrum, byggrum, legohörnor, mys och läshörnor, Affär och utklädningsdel.
  • Eva Axelsson är Biträdande rektor och ansvarig för fritids. Hon sitter också med i skolans ledningsgrupp.
  • Fritidsval, barnen får möjlighet att välja aktiviteter och snart kommer fritidstavlan att komma igång då de sätter en magnet på den aktiviteten de vill vara på.
           Mer information kommer från fritids.
  • När barnen kommer och går måste föräldrarna säga till pedagogerna så de kan bocka/bocka av barnen på listan.Säg ungefär vilken tid ni hämtar och om någon annan hämtar. Om syskon hämtar måste en lapp fyllas i med vårdnadshavares underskrifter.
  • Om man har behov att ha barn på fritids efter kl.17.00 måste man ha ett arbetsgivarintyg samt att rektor måste godkänna.
  • Mellanmål äts kl. 14.55 i matsalen.
  • En förälder tog upp frågan om att lyfta till föräldrarådet att det är för stora barngrupper, frågan kan sen tas vidare till skolans styrelse. Ni föräldrar ska vara uppmärksamma på vad barnen säger och om de tycker det är jobbigt.


                             Anna Ytterström (Lovisas mamma) anna.ytterstrom@gmail.com
           Tulpanen: Daniella (Nicoles mamma) daniella_fazel@yahoo.se
                              Irja (Helis mamma) irja.ligne@live.se
De lyfter frågor från övriga föräldrar till skolans styrelse.



torsdag 3 september 2015

Växthusets veckobrev 36/2015

Tack för att så många kom på föräldramötet. Det var väldigt trevligt att träffa er. Protokoll från mötet kommer inom kort att hängas på er hylla i hallen.

Nu rimmas och rimmas det på Växthuset. Förra veckan fick barnen i uppdrag att hämta något som rimmar i skogen. På samlingen har vi sedan hittat på rimord till våra fynd. Vi sjunger och läser och gör ramsor och lär oss massor av rim som ju är en av grunderna i språkinlärningen.
Ingela (vår specialpedagog) har nu börjat att sitta med barnen ett och ett för att lära känna dem bättre och var de befinner sig i sin språkliga utveckling. På så sätt kan vi hjälpa barnen i sin inlärning på bästa sätt.
I den fria leken väljer barnen aktiviteter själva och lär känna nya kamrater.

Vi leker mycket gruppstärkande lekar. Här leker vi "täcket". Vem är det som sitter på andra sidan. Det gäller att komma på namnet på kompisen. Ibland får vi ge en ledtråd så här i början. I en annan lek bildar man en tunnel och barnen får gå igenom tunneln en och en och när man passerar säger vi fina ord om barnet t ex du är en bra vän osv.


Vi har målat till musik under tystnad. Efter en stund bytte vi plats med varandra. När målningen var klar fick vi leta upp ett konstverk med hjälp av en passpartout. Sen döpte vi vårt konstverk och berättade lite om det. Det blir nog en liten utställning i Växthusets lokaler snart :).






En dag var Micke, vår rektor på besök. Kan man bygga ett torn som är lika högt som Micke??



Nästa vecka är vår sista "inskolningsvecka". Veckan därefter börjar vi läsa efter vårt schema. Schemat kommer vi att hänga på barnets hylla i hallen under nästa vecka.
Tack för den här veckan!!
Ulla, Tine, Annika, Therese, Soheila, Anette och Mathias