fredag 29 januari 2016

Växthusbrev vecka 4 2016

Måndagen gick i isens tecken.
Vi startade med dryga timmen skridskoåkning på skolans is.
Humöret var på topp, isen var perfekt. Tyvärr så kanske det var sista dagen på ett tag. Nästa måndag åker vi till Sollentunavallen. Kommande veckor hoppas vi sen på minusgrader så skolans is blir fin igen.
Den här veckan hade barnen till läxa att ta med sig ett tomt mjölkpaket. Hur kan man göra is av ett mjölkpaket? Det fick vi fundera lite på och sen hände det här...
Om man fyller paketen med vatten och lägger i frysen så blir det ju is. Vi fyllde litermått med vatten, barnen fick välja en färg att färga vattnet med. Sen gällde det att hälla i det färgade vattnet i mjölkpaketet och det är ju inte helt enkelt t ex om mjölkpaketet har en skruvkork. 
Vi tränade begrepp som liter, volym, flytande och fast form m m. Mycket matematik!! Barnen kom också på att det ju faktiskt blir ett rätblock av det frusna vattnet. Smarta är de!
Den här dagen började snön smälta så sakteliga och det gällde att passa på att utnyttja kramsnön.
Stolta byggare:)!!


T som i tåg....
....men inte vilket tåg som helst. Här är vårt Växthuståg. Alla barn fick sin egen tågvagn och på den har de skrivit och reflekterat över: Vad är jag bra på, vad vill jag jobba med, vilken favoriträtt har jag och vilka språk kan jag.




Vad är en glyf? Jo, det är som ett hemligt språk. Men om man vet vad symbolerna betyder så förstår man språket. Vi har gjort glyffiskar.
Små trianglar betyder t ex hur många år man är, kvadrater betyder hur många tänder man tappat osv.

På torsdagen hade vi en soltimmesförmiddag. Vi såg en film som hette "Att inte bli trodd på" och hade diskussioner om hur det kan kännas om ingen lyssnar på oss och inte tror på att det vi säger är sant. 
Vi gjorde sedan en övning tillsammans. 
Alla fick var sitt rött papper, slätt och fint. Vi knycklade ihop vårt papper så hårt man bara kunde.
Sedan stampade vi på pappersbollen och skällde på den och sa dumma saker till den. T ex fy, du är ful och jag vill inte vara med dig. 
Sen stannade vi upp och bad alla veckla upp sitt papper. Papperet var ju inte lika fint och slätt, utan skrynkligt och fult. Det blev inledningen till ett samtal om hur det skulle kännas för oss om det var vårt hjärta som hade blivit så skrynkligt efter att någon hade gjort och sagt dumma saker mot oss.
Vi pratade om ordet förlåt och hur viktigt det ordet är. Men man är nog fortfarande ledsen och "skrynklig" inuti.
Man kan få ett skrynkligt hjärta av de här sakerna bl a tyckte barnen:
Om någon säger något dumt.Om någon slår.
Om någon säger att man inte får vara med och leka.
VI HAR KLIPPT UT VÅRT HJÄRTA SOM EN PÅMINNELSE HUR DET KAN KÄNNAS OM NÅGON GÖR NÅGOT SOM INTE KÄNNS BRA.

Nu har vi precis varit på simning och ätit en god potatis- och purjolökssoppa.

Hoppas ni sett de fina ljuslyktorna utanför Växthusets entré som barnen tillverkat av sina rätblock gjorda av is:).
Trevlig helg!

Nästa veckas bokstav är Gg.

Måndag: Skridskor på Sollentunavallen. Medtag skridskor, hjälm, ombytesvantar, varm (och ev kall) dryck, smörgås. Packa så barnen har lätt att bära på bussen.

Tisdag: Rörelse, språk

Onsdag: Matematik, bild

Torsdag: Språk, soltimme

Fredag: Simhallen. Medtag simkläder, handduk, dryck, frukt eller smörgås.

fredag 22 januari 2016

Veckobrev 3 2016

Den här veckan har bokstäverna v (och w) varit i fokus. Vi på Växthuset har varit vinterspårdetektiver till exempel. I skogen letade vi olika sorters spår i snön och det fanns verkligen en hel del!! Titta bara här:
Det finns inte bara djurspår i naturen.
På tisdagen fick alla barn välja var sitt djur och djurspår som de tog reda på lite mer om. Visste ni t ex att:


Ekorrens framtassar har fyra tår och baktassarna har fem tår.
Välkomna in och se dokumentationen utanför Tulpanens klassrum.

Talen 1-10 jobbade vi med på onsdagen. En grupp var i gymnastiksalen och lekte matematiklekar, medan den andra gruppen jobbade med siffrorna i sina matematikböcker.
I en av lekarna skulle man sätta t ex 5 kroppsdelar i marken när musiken stannade. Då kunde det se ut så här!

Vi har talat om drömmar. Vad är en dröm? Det kan barnen förklara på väldigt olika sätt och de är ju så kloka:).
Felix: En dröm är när man sover och får känslor för något man är rädd för.
Isabella: Om man tänker på något innan man somnar t ex något läskigt så drömmer man om det.
Sebastian: När man sover kommer det en bild i huvudet. Det kan t ex vara något läskigt.
I lyckostjärnan fick barnen måla valfri dröm. Några valde att måla en önskedröm. För sådana finns ju också:).


LÄXA TILL MÅNDAG: Ta med ett tomt mjölk-, fil- eller yoghurtpaket. Vi ska göra ett isprojekt.


Nu är det dags att meddela om man ska vara här på sportlovet. Gör det senast den 29 januari.

Nästa veckas bokstav: Tt

Måndag: Skridskor. Vi åker på skolans is på förmiddagen. Medtag hjälm och skridskor. Säg till om ni behöver låna från vår skridskobod. Liten smörgås och varm dryck. OBS! Om skolans is inte är åkbar tar vi bussen till Sollentunavallen. Var därför noga med att packa skridskor och matsäck så att barnen klarar av att bära det.
Tisdag: Språk, rörelse
Onsdag: Bild, matematik
Torsdag: Soltimme. Isexperiment
Fredag: Simning

I helgen (lördag mellan 10-12) är det öppet hus i förskoleklasserna på Växthuset. Då kommer lite nya barn och vuxna och tittar på våra lokaler och ställer frågor till oss vuxna. Ha en fin helg så ses vi på måndag igen:).


fredag 15 januari 2016

Växthusets veckobrev 2 2016

Välkomna tillbaka efter julledigheten och tack för de fina julklapparna. De gladde oss mycket:)!

Vi har den här veckan dansat ut julen genom och nu siktar vi fram emot ett nytt fint 2016 tillsammans med Växthusets alla förskoleklassbarn. Det blir verkligen spännande att följa barnens utveckling, för det brukar hända så mycket i en 6-årings liv under vårterminen innan de börjar i åk 1. Vi har faktiskt redan hunnit fira vår första 7-åring den här veckan!!

Vintern är här äntligen. Det finns så mycket att göra utomhus. Vi passade på att vara ut lite extra mycket vårterminens första dag. Vi jobbade med bokstaven B och vad passade inte bättre än att bygga en borg av snö på skolgården.
Det blev en utmaning att bygga när det inte var kramsnö. Men vi fixade det ändå...
Man kan göra mycket roligt i snön! Det här roliga hände på lunchrasten.

Så här många saker blev det på B-hyllan när barnen fick hämta dem själva. Blomma, bondgårdsdjur, Bamse, blå, bilar, björn, böcker, byxa, burk, borg.....


Vi har arbetat med begreppet "tredimensionellt" på matematiken. Vi lärde oss om klot, cylinder och rätblock och gjorde sorteringsövningar praktiskt och i boken. Genom att använda centikuber tränade vi oss på att bygga egna tredimensionella figurer. I boken ritar man figuren i ett rutsystem (det gäller att räkna rutor så de blir lika många som på figuren).

Bildlotta var sjuk så vi gjorde en bildlektion som integrerades med matematiken. Alla gjorde sin egen tvådimensionella cirkelsnögubbe. På så sätt lärde vi oss skillnaden mellan klot- cirkel, tredimensionellt-tvådimensionellt. 

 I Lyckostjärnan läste vi en ny saga som hette den "Goda tvillingen". Den handlade om Sigge. Han bor med sin mamma, pappa och lillasyster. Men en dag skaffade sig hans mamma och pappa ett nytt barn som såg exakt ut som Sigge. Problemet var bara att tvillingSigge var hela tiden perfekt. Han var glad, trevlig och artig och gjorde allt som föräldrarna önskade. Till slut bestämde sig föräldrarna för att den vanlige Sigge skulle få flytta. Som tur var så var det hela en otäck mardröm!!!. När vi diskuterade sagan arbetade vi utifrån en berättelsekarta. På samma sätt som vi skrev om i bloggen före jul när vi arbetade med Rödluvan och vargen. 

De fick välja om de ville rita eller skriva i sin berättelsekarta. De fyra rutorna ska innehålla karaktärer, miljö, problem och lösning.

När man är klar kan man t ex läsa en bok själv eller tillsammans med någon.
Nu ligger isen på skolan blank och fin. Det gäller att passa på och utnyttja den så mycket vi kan. Vi kommer att åka där på måndagar med start vecka 4, men även på fritidstid när barnen har lust. 
Som vi meddelade före jul är det bra om alla har med sig skridskor och hjälm till skolan så snart som möjligt, men senast måndagen den 25 januari. Har man ingen möjlighet att ta med sig så meddela oss så ska vi göra en inventering i vår skridskobod. Vi behöver i så fall veta vilken skostorlek ert barn har. I ryggsäcken behöver det finnas varm dryck och smörgås på måndagarna eftersom vi är ute hela förmiddagen. Tänk även på att ha med varma kläder och extra ombyte av sockor och vantar. 





I simhallen repeterade vi allt vi lärt oss under förra terminen och det är ju inte så lite:)...
Lyssna på vad vi ska göra

Flyta

Ibland är Anna med och hjälper till lite grann.

Benspark...


Hopp från kanten.

Benspark




Nu är det -20 grader ute och fredagen blev en innedag för alla Tulpaner och Solrosor. Ses nästa vecka!

Veckans bokstav: VW
Måndag: Skogen, medtag smörgås och varm dryck. Varma kläder.
Tisdag: Språk
Onsdag: Matematik, bild
Torsdag: Soltimme, språk
Fredag: Simning