fredag 26 februari 2016

Växthusbrev vecka 8 2016

Vi tillbringade måndag förmiddag i hinderbanan intill skogen. 
Här hittade vi ett Y på en sten. Veckans bokstav.


På tisdagen var det de grönas tur att gå till biblioteket. Bibliotekarien berättade lite för oss om vad det finns för olika böcker att låna t ex bilderböcker, läsa lätt böcker och faktaböcker. Alla fick med sig en bok som ni kan läsa därhemma.
https://www.bibliotekenisollentuna.se/web/arena/skaffa-bibliotekskort
På ovanstående länk kan ni ansöka om lånekort.



På bilden målade vi med torra pastellkritor. Man kunde måla med fingret!
I matematiken har vi lärt oss orden addition och subtraktion. Att det betyder att lägga till och dra ifrån och att tecknen heter plus och minus. Vi använde begrepp som fler och färre.

Efter sportlovet kommer vi att delta i ett matematikprojekt som pågår i 10 veckor. Barnen kommer då att delas in i två grupper per klass. En röd och en blå grupp.
Vi kommer att börja redan 08.30 måndag till och med torsdag och eventuellt efter lunch på fredagar. Det är viktigt att alla barn deltar. Viktigt är alltså att alla är här senast 08.30.
Barnen kommer att sitta med ipad och hörlurar och följa instruktioner under 30 minuter per dag. Programmet kommer att anpassas efter barnets egen nivå. Vi har delat ut en informationslapp som hänger på er hylla där ni kan läsa om alla detaljer. Alla förskoleklasser i hela kommunen är delaktiga i detta projekt.

Barnen har fått svara på en trivselenkät den här veckan. Hur det känns i klassen, med sina kamrater, vuxna osv inför det IUP-samtal som kommer att äga rum vecka 16-17. På detta sista samtal kommer barnen delta.

Nåt tokigt har hänt med vår kamera, så bilderna från slutet av veckan har försvunnit den här veckan tyvärr.  Ha ett skönt sportlov nästa vecka. Fritids är öppet för de som anmält.
Vecka 9
Sportlov

Vecka 10
Bokstaven Hh

Måndag: Matematikprojektet börjar. Vi går ej till skogen denna måndag så ni behöver ingen skogsmatsäck. Endast frukt.
Tisdag: Ma-projekt, rörelse, gul grupp till biblioteket. Språk
Onsdag: Ma-projekt, bild
Torsdag: Ma-projekt, språk
Fredag: Simning

fredag 19 februari 2016

Växthusets veckobrev 7 2016


Det svenska vädret är verkligen inte lätt att förutspå. Ena dagen är det minus 11 grader och nästa dag är det 0-gradigt. Det blir många blöta vantar och overaller när temperaturen är på 0, så ta gärna en titt i extralådan om det finns ombyte så det räcker för ert barn.
I måndags vart vi glatt överraskade återigen att vi kunde stanna kvar på skolan och åka skridskor istället för att åka till Sollentunavallen. Det har varit en fin isvecka med sol och lite sportlovskänsla faktiskt. Många barn har velat åka på fritids och vi har lånat skridskor för de som tagit hem sina skridskor som vi uppmanade till. Nu i dagsläget är det nära nollgradigt, så vi får se hur isen ser ut nästa vecka...
Vi har också passat på att bygga snögubbar och åka stjärtlapp. Vi får se hur länge vintern tänker stanna kvar.

Bokstaven Ää jobbade vi med den här veckan. Vi talade om vad som är nyttigt och onyttigt att äta och hur vi gör för att våra kroppar ska må bra. "Fluortanten" kom på besök också och vi fick lära oss om hur vi ska sköta våra tänder. Man bör borsta tänderna två gånger per dag och det är bra om en vuxen hjälper till åtminstone en av gångerna. Att äta bör vi inte gör mer än 5-6 gånger om dagen för att våra tänder ska må bra och för att undvika hål.
Alla barn fick en tandborste och lite information från Folktandvården.

Så här ser det ut inuti munnen när man håller på att få nya tänder.

Några av barnen gick på tipspromenad. Det gällde att klura ut vad som var nyttigt eller onyttigt.

Den röda gruppen besökte Edsbergs bibliotek. Där fick man lyssna på sagor och alla fick en bok med sig hem och ett papper som man kan fylla i och få ett lånekort. Den gröna gruppen kommer att gå dit nästa vecka och den gula får vänta tills efter sportlovet med sitt besök.

I matematiken jobbade vi med volym. Det är spännande!! 
Vi pratade om olika begrepp t ex: lika mycket, mer än, mycket mer än, mindre än, mycket mindre än. 
Ögat kan ibland luras. Om man häller 1 liter vatten i ett högt smalt kärl och 1 liter vatten i ett lågt, lite vidare kärl är det svårt att avgöra om det är lika mycket vatten i båda. 
Kan vätskan i två halvliterskärl få plats i ett enliterskärl?
Vi har sett en film från UR som heter Ida är utfryst. Det kom en ny flicka till klassen som tog över Idas bästis och Ida fick inte komma på den nya flickans disko.Då låste hon in sig på toaletten och ville inte komma ut... 
Där stannade vi filmen och barnen fick reflektera över om de tyckte att det var ett bra slut eller om de hade något bättre förslag. Självklart ville alla att det skulle vara ett annat slut. Det var ju väldigt sorgligt och tråkigt att inte få vara med längre. Några förslag barnen hade var:
Hon skulle fråga om hon fick vara med och leka.
Fröken skulle också hjälpa till lite mera.
Bästisen skulle säga ifrån och till exempel säga. Ja, vi kan leka om Ida får vara med.
Filmen slutar som tur är med att Ida får vara med och att de alla kunde leka tillsammans. 
De här filmerna är väldigt gripande och engagerar barnen väldigt mycket. 

I Lyckostjärnan har vi den här veckan jobbat med Lattjolajbanlådor. Av fyra saker är det en som inte hör dit. Barnen fick två och två gå och hämta fyra saker och berätta vilken som inte riktigt hörde dit. 
Kan ni klura ut vilken som ska bort här?
Här simmar vi lugnt i stora bassängen. Ha en lugn helg nu. Vi ses på måndag!!

Här är två glada 6-7-åringar som är så stolta över att....
...visa upp ett fint bygge:)


...och att visa en fin glugg efter att en tand lossnat i mellanbassängen:)! 
Nästa vecka:
Bokstaven Yy

Måndag: Vi är i hinderbanan intill skolan, barnen behöver endast ta med frukt.

Tisdag: Språk, gröna gruppen går till biblioteket

Onsdag: Matematik, bild

Torsdag: Matematik, soltimme

Fredag: Simning

Vecka 9: Sportlov

fredag 12 februari 2016

Växthusets veckobrev 6 2015



I rörelserummet fick barnen den här veckan prova på yoga. 

Vi provade olika yogapositioner: Barnen får träna på olika samarbetsövningar, där man arbetar två och två. Yoga ger oss en kroppsuppfattning som leder till att man lär sig lyssna på sina kroppars signaler. Barnyoga kan se ut på olika sätt, övningarna går ut på att likna olika djur eller att upptäcka hur rörelse och andningen påverkar oss.

Bokstaven för veckan var Jj och vi jobbade med vårt jag. 



Vi målade av vår profil, skrev lite fakta om oss och kompisarna får gissa vem jag är

Man kan hitta ett J på väg till skolan :)))

På bilden fick vi göra ett trädcollage. Barnen hade förberett genom att måla och skrynkla ihop papper med färgerna brunt och grönt på en tidigare bildlektion. Idag lärde vi oss hur man skulle klippa till en trädstam och grenar till trädet.

På matematiken handlade det om vikt. Vad väger mest?

Är det en full skål med pärlor eller en full skål med salt? Den kan ni klura på lite:).

Torsdagen blev en vänskapsdag. Vi målade alla hjärtans dags kort. Vi hade också samtal om hur viktigt det är att lyssna och tala sanning.



Ha en fin helg och en fin alla hjärtans dag på söndag. Ta hand om er!

Nästa vecka: 
Bokstaven Ä

Måndag: Sista skridskoåkningen. Vi åker till Sollentunavallen. Packa skridskor, hjälm, frukt/smörgås, varm dryck och sittunderlag i en väska eller ryggsäck som ert barn kan bära själv. Det här här sista skridskoåkningen. Ta gärna hem skridskorna sedan, skolans is är ju inte längre åkbar.

Tisdag: Vi får besök av "flourtanten". Röd grupp går till Edsbergs bibliotek.

Onsdag: Matematik/bild

Torsdag: Språk

Fredag: Simning

torsdag 4 februari 2016

Växthusbrev vecka 5 2016

Skolans is höll för oss i måndags och vi hade en fin förmiddag i solen.


Den här veckan har vi talat om "inre bilder". När vi till exempel läser eller lyssnar på en berättelse, ser vi bilder inuti vårt huvud. Alla människor har olika inre bilder, som beror på att vi är olika och att vi har haft olika upplevelser i livet. Vi ser inre bilder på sådant vi har kommit i kontakt med. Lyssnar man på mycket sagor eller läser mycket ser man många bilder att det kan bli som en film!
Vi lyssnade till en berättelse om en godisklubba. Alla blundade och fick skapa sin egen bild av godisklubban. Sedan målade vi den. Man fick inte titta på vad kompisen målade.

Vi limmade upp vår klubba i ett tankemoln.
Så spännande att se att alla klubbor är så olika!!!
Alla berättade sedan för varandra hur just deras klubba såg ut. Det var många smaker och olika storlekar och former och vi blev jättesugna på att smaka.

I Lyckostjärnan spann vi vidare på våra "inre bilder " och läste en saga som hette "Monstret i garderoben". Alla fick sedan måla sitt eget monster som de hade fått en bild av inuti sitt huvud och det blev ju väldigt olika monster.


På bilden var alla hjärtligt välkomna att måla hjärtan:)

Tekniken vi använde var pastellkritor och vattenfärg.
I matematiken har vi fortsatt nöta in alla 10-kamrater. En uppgift var att alla fick varsin siffra. Det gällde att hitta sin 10-kamrat. 
Imorgon far vi till simhallen och sen blir det städning i klassrummen och på fritids. 

I Växthusets hall ligger det kvarglömda kläder på ett bord. Ta gärna en titt där! Det som inte hittar sin ägare lämnas till välgörenhet.

Nästa vecka
Bokstaven Jj 

Måndag: Lärare har studiedag. Fritids är öppet som vanligt. Det blir en dag i Kolartorp med korvgrillning.
Tisdag: Språk, rörelse
Onsdag: Bild, matematik
Torsdag: Språk, soltimme
Fredag: Simning